چه اتفاقی در مناظره هریس-ترامپ افتاد؟

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در مناظره ریاست‌جمهوری سه‌شنبه شب بر سر اقتصاد، مهاجرت و حقوق تولیدمثل با یکدیگر درگیر شدند، زیرا هر دو نامزد تلاش کردند تا دلایل خود را برای پیروزی در انتخابات نوامبر ارائه دهند.

این رویارویی پرتنش، تنها چند روز قبل از آغاز رأی‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها و کمتر از دو ماه قبل از روز انتخابات، برای هر دو نامزد اهمیت بالایی داشت.

برای ترامپ، او به دنبال بازپس‌گیری جایگاه خود بود پس از اینکه ورود لحظه آخری هریس به رقابت باعث شد برتری او بر رئیس‌جمهور جو بایدن کاهش یابد. برای هریس، او باید خود را به رأی‌دهندگانی معرفی می‌کرد که با سوابق و مواضع او در مسائل مهم آشنا نبودند.

در اینجا نکات کلیدی مناظره آمده است:

اقتصاد و مراقبت‌های بهداشتی

هریس با اشاره به برنامه خود برای بهبود اقتصاد، گفت که کاهش مالیات برای خانواده‌ها با فرزندان و کسری مالیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک را تمدید خواهد کرد و همزمان از برنامه‌های ترامپ برای اعمال تعرفه‌های گسترده بر واردکنندگان خارجی به عنوان یک “مالیات فروش” بر کالاهای روزمره که در نهایت مردم آمریکا باید پرداخت کنند، انتقاد کرد.

ترامپ از تورم بالا و افزایش هزینه‌های زندگی در دوره بایدن انتقاد کرد و مدعی شد که تعرفه‌ها به جای آن پول بیشتری به کشور بازمی‌گرداند که می‌تواند به اقتصاد آمریکا رونق ببخشد.

ترامپ همچنین به ادعاهای هریس مبنی بر اینکه او در دوران همه‌گیری اقتصادی را نابود کرده است، پاسخ داد و مشاغل بازیابی‌شده در دوره بایدن را “مشاغل بازگشتی” خواند.

اما هریس از رویکرد دولت دفاع کرد و قول داد که کشور در مسیر درست بازگشته است. “آنچه که ما انجام داده‌ایم این است که آشفته‌کاری‌های دونالد ترامپ را پاک کرده‌ایم”، او گفت.

در ادامه، در بحث مراقبت‌های بهداشتی، ترامپ حاضر نشد بگوید چگونه قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه (Affordable Care Act) را بهبود خواهد بخشید یا با یک طرح دیگر جایگزین خواهد کرد. “من ایده‌هایی دارم”، او گفت. “الان من رئیس‌جمهور نیستم.”

سقط جنین

آینده حقوق تولیدمثل در ایالات متحده یکی از موضوعات مهم بود، با ترامپ که سعی داشت لغو حکم Roe v. Wade توسط دیوان عالی ایالات متحده را به عنوان پیروزی برای کشور قلمداد کند.

“من خدمت بزرگی در این زمینه انجام دادم”، او گفت. “این کار شجاعت می‌خواست و دیوان عالی شجاعت زیادی در انجام آن داشت.”

ترامپ دو بار از پاسخ مستقیم به این سوال که آیا اگر کنگره یک ممنوعیت سقط جنین ملی را تصویب کند، او آن را وتو خواهد کرد یا خیر، خودداری کرد و ابتدا ادعا کرد که هرگز به میز او نخواهد رسید و سپس اشاره کرد که همراه انتخاباتی او JD Vance اشتباه کرده که گفته بود ترامپ چنین خواهد کرد.

او همچنین مکررا ادعاهای نادرستی را مطرح کرد که دموکرات‌ها می‌خواهند سقط جنین در سه‌ماهه آخر قانونی شود و “کودک را حتی بعد از تولد اعدام کنند”، که مجری مناظره لینزی دیویس به اشتباه بودن این ادعا اشاره کرد و گفت: “در هیچ ایالتی از این کشور قانونی نیست که کودک بعد از تولد کشته شود.”

هریس قول داد از طریق قانون‌گذاری حفاظت‌های Roe را بازگرداند – چیزی که ترامپ گفت هرگز از کنگره عبور نخواهد کرد – و مکررا به هزینه انسانی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سقط جنین در بیش از ۲۰ ایالت اشاره کرد، برخی از آن‌ها هیچ استثنایی برای تجاوز یا زنای با محارم ندارند.

“بفهمید این چه معنی دارد: یک بازمانده از یک جرم، یک تجاوز به بدن خود، حق ندارد تصمیم بگیرد که بعدا چه اتفاقی برای بدن او می‌افتد”، او گفت.

“این غیر اخلاقی است و کسی لازم نیست از ایمان خود یا باورهای عمیقش چشم‌پوشی کند تا با این مسئله موافق باشد.”

غزه و اوکراین

هنگامی که درباره درگیری غزه بین اسرائیل و حماس پرسیده شد، هریس پاسخی محتاطانه داد و قول داد به حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود ادامه دهد و در عین حال برای آتش‌بس، بازگشت گروگان‌های حماس و راه‌حل دو دولت فشار بیاورد.

“اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهد مهم است زیرا همچنین درست است که تعداد زیادی از فلسطینیان بی‌گناه کشته شده‌اند”، او گفت.

ترامپ تمرکز خود را بر هریس گذاشت و ادعا کرد او “از اسرائیل متنفر است” و “از جمعیت عرب متنفر است”، بدون اینکه بگوید چگونه سعی خواهد کرد به این درگیری پایان دهد.

در ادامه، او نگفت که آیا می‌خواهد اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود یا نه، تنها گفت “من می‌خواهم این جنگ متوقف شود.”

او مدعی شد که می‌تواند رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، را به نشستن سر میز مذاکره و پایان دادن به جنگ متقاعد کند.

هریس قول داد جنگ را تا پایان ببیند و مطمئن شود که اوکراین تهاجم روسیه را دفع می‌کند و مدعی شد ترامپ تحت تأثیر پوتین و سایر دیکتاتورها قرار خواهد گرفت.

“من معتقدم دلیل اینکه دونالد ترامپ می‌گوید این جنگ ظرف ۲۴ ساعت تمام خواهد شد این است که او به سادگی آن را تسلیم خواهد کرد”، او گفت.

صداقت در انتخابات

هنگامی که از ترامپ پرسیده شد که آیا از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کاپیتول آمریکا توسط حامیانش برای جلوگیری از تأیید پیروزی جو بایدن پشیمان است، او آن حمله را محکوم نکرد.

او همچنین ادعا کرد که اظهارات اخیرش که ظاهرا نشان می‌داد انتخابات را باخته، “به طور طنزآمیز” بیان شده است و ادعاهای نادرست خود درباره تقلب در انتخابات را تکرار کرد.